speellijst |




 
FR | EN
Aa - Aa - Aa - print
info



toestand

VOORSTELLING IN HET NEDERLANDS
OP É
ÉN MOMENT OOK IN HET ENGELS
IN BRUSSEL EN ANTWERPEN


impromptu XL

FRANSTALIGE VOORSTELLING
IN TOULOUSE EN PARIJS




van en met deelnemerslijst (*)

productie tg STAN



toestand, Kaaitheater, Brussel
van 16 okt 20u tot 17 okt 20u *

toestand, Monty, Antwerpen
van 30 okt 20u tot 31 okt 20u **

impromptu XL, Théâtre Garonne, Toulouse
op 21 november van 19u tot 23u

impromptu XL, Théâtre de la Bastille, Parijs
op 19 december van 12u tot 24u



* met op 17 okt een kindermoment
van 10u30 tot 12u

** met op 31 okt een kindermoment
van 10u30 tot 12u
­
toneelspelers dansers muzikanten schrijvers (*)
spelen dansen maken muziek lezen voor
de kok kookt de dj draait platen de bar is open

herinneringsmachine
zoet zout zuur bitter
repertoire
kruisbestuivingen
oude en nieuwe stukken
alles door elkaar
nieuwe allianties
feest


toestand (titel in het Nederlands) / impromptu XL (titel in het Frans) kent zijn oorsprong in de reeks voorstellingen die tg STAN samen met Maatschappij Discordia en Dito’Dito midden de jaren negentig creëerde onder de naam De Vere. Toen ging het om lange toneelavonden waarin verschillende fragmenten en stukken gepresenteerd werden na een zeer korte repetitietijd en waarvan het publiek op voorhand niets afwist. In 2005 hanteerde tg STAN dit principe tijdens hun residentie in Théâtre de la Bastille in Parijs, dit keer onder de naam Impromptu.

Ter gelegenheid van onze twintigste verjaardag staan er vier van deze ‘impromptu’-voorstellingen op de agenda. In het Brussel en in Antwerpen vinden er marathons van 24 uur plaats. In Toulouse is er een versie van 4 uur en in Parijs wordt de scène gedurende 12 uur bezet. Telkens met verschillende bezettingen en dus ook een ander programma op de verschillende locaties ...

toestand wordt een unieke combinatie van oude en nieuwe stukken, van teksten, kleine lezingen, acts, dans en muziek, van STAN-repertoire en van werk van de uitgenodigde artiesten zelf. Toneelspelers smeden samenwerkingsverbanden met muzikanten en dansers, die op hun beurt nieuwe allianties aangaan met andere spelers en schrijvers.

Als publiek kan je tijdens de voorstelling de zaal in- en uitlopen, en kan je daarnaast de sfeer opsnuiven in de lounge, in de bar of in de keuken. Eten en drinken spelen een prominente rol doorheen het feestgebeuren. De keuken doet dienst als de klok van de marathon. Vanaf middernacht treedt een herinneringsmachine op gang wat betekent dat er elk uur een nieuw gerecht voorgeschoteld wordt aan publiek en artiest. Het wordt een waaier van zoet/zout/zuur/bitter, van 20 jaar smaak, aanraking, herinneringen en verhalen.

Het concrete programma van toestand wordt op voorhand niet aangekondigd : wat er exact gedanst, gepresenteerd, gespeeld, voorgelezen en gezongen wordt en hoe laat valt te ontdekken op de marathons zelf. Met uitzondering van een kindermoment.





'Het politieke van het toneel zit in het fundamentele karakter: mensen komen bijeen en reageren samen op wat hun wordt voorgespeeld.  Dat is een politiek proces.  Het grote contrast vormt de televisie, met die vereenzaamde kijkers.  Gezamenlijke angst en weemoed of gezamenlijke schrik en geschater zijn daar onmogelijk, en solidariteit wel in de laatste plaats.  Het toneel heeft een andere soort kracht: het neemt de toeschouwers mee naar een gemeenschappelijke belevenis.  Soms naar een gemeenschappelijke verlossing, naar een catharsis waarbij alle betrokkenen gedurende een utopische seconde in goede mensen veranderen.  Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze het volgende moment niet opnieuw kunnen veranderen in de kleinburgers, alcoholisten, wegpiraten, kinderverkrachters, nazi’s of massamoordenaars die ze waren.  Die heilige seconde, waar ze allemaal naartoe leven en waarin dan ook een ‘doodse stilte’ in de zaal ontstaat. Maar dat ogenblik is ook te vinden in eindeloze vrolijkheid, in grenzeloos geschater.  Of in een luide kreet, omdat de pijn van de toeschouwers niet meer te dragen is. Het toneel schenkt ons telkens weer een mensbeeld voorbij het cliché.' (Claus Peymann)


(*) van en met in willekeurige volgorde in het Kaaitheater in Brussel :
Willy Thomas, Mieke Verdin, Guy Dermul, KVS, Olympique Dramatique, Koen De Graeve, Laika, Roy Aernouts, Forced Entertainment, Annelies Verbeke, Rosalba Torres, Jeroen Perceval, Boy Raaijmakers, Natali Broods, Sara De Roo, Tine Embrechts, Damiaan De Schrijver, Adriaan Van den Hoof, Kaat Dewindt, Tom Lanoye, Liz Kinoshita, Clinton Stringer, Marta Coronado, Günther Lesage, Jan Roets, Saskia De Coster, Aka Moon, Gerardjan Rijnders, Willem De Wolf, Minke Kruyver, Kristien De Proost,  Frank Vercruyssen, Jolente De Keersmaeker, Josse De Pauw, Byrning Down the House, Dahlia Pessemiers, 't Barre Land, Maatschappij Discordia, Pieter Embrechts, Els Dottermans, Dood Paard, Marianne Loots, Michaël Pas, Paul De Clerck, Steven Van Watermeulen, Bernhard Van Eeghem, Philip Aguirre, Maureen de Jong / ZINA, Han Kerckhoffs, Oscar van den Boogaard, Vedis Kjartansdottir, Alexander Devriendt, Alma Palacios, Sam en Erik Bogaerts, Lieven De Cauter, Yves Petry, Erik Morel, Jakub Truskowski, Nico Sturm, Koen Augustijnen, Lazarus,  Alano Gruarin, Filip Jordens, Tomas Desmedt, Jorn Heijdenrijk, Kasja Sandström, Frederik Meulyzer, Benjamin Verdonck, Elsemieke Scholte, Jef Hoogmartens, Ina Geerts, Rilke Eyckermans, Wildlife, Jef Lambrecht.

(*) van en met in willekeurige volgorde in Monty in Antwerpen :
’t Barre Land, Alma Palacios, An D’Huys, Anna Franziska Jäger, Anne Teresa De Keersmaeker, Axl Daeseleire, Bart Meuleman, Bart Moeyaert, Bart Van Caenegem, Benjamin Verdonck, Bernard van Eeghem, Bert Haelvoet, Boy Raaijmakers, Bruno Vanden Broecke, Byrning Down the House, Carly Wijs, Charlotte Vanden Eynde, Charlotte Vandermeersch, Chris Dane, Clinton Stringer, Cynthia Loemij, Dahlia Pessemiers, Damiaan De Schrijver, David Dermez, David Zambrano, Dirk Pauwels, Eddy Faus, Elizaveta Penkova, Els Dottermans, Eric Antonis, Erik Morel, Federica Porello, Filip Jordens, Frank Vercruyssen, Guy Cassiers, Guy Dermul, Guy Van Nueten, Han Kerckhoffs, Jan Decorte, Jan Roets, Jef Lambrecht, Jeroen Perceval, Jolente De Keersmaeker, Jorn Heijdenrijck, Josse De Pauw, Katelijne Damen, Kevin Janssens, Koen De Graeve, Kristien De Proost, Kuno Bakker, Kyoko Scholiers, Laika, Lazarus, Liz Kinoshita, Lucas Vandervost, Ludo Abicht, Maatschappij Discordia, Manou Kersting, Marianne Loots, Marta Coronado, Maureen de Jong / ZINA, Mauro Pawlowski, Michael De Cock, Michaël Pas, Mieke Verdin, Minke Kruyver, Natali Broods, Nick Andrews, Nico Sturm, Paul De Clerck, Peter Van den Begin, Philip Aguirre, Reinhilde Decleir, Robby Cleiren, Roy Aernouts, Sam en Erik Bogaerts, Sara De Roo, Sigrid Vinckx, Stany Crets, Stijn Van Opstal, Sue Yeon Youn, Tine Embrechts, Tine Reymer, Tom Barman, Tom Dewispelaere, Tom Lanoye, Tomas Desmedt, Vedis Kjartansdottir, Wietse Beels, Willy Thomas, Wim Helsen

(*) van en met in willekeurige volgorde in Théâtre Garonne in Toulouse :
Natali Broods, Judith Davis, Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Damiaan De Schrijver, Claire Dumas, Tine Embrechts, Liz Kinoshita, Jef Lambrecht, Erik Morel, Federica Porello, Nico Sturm, Peter Van den Eede, Frank Vercruyssen

(*) van en met in willekeurige volgorde in Théâtre de la Bastille in Parijs :
Nico Sturm, Damiaan De Schrijver, Frank Vercruyssen, Natali Broods, Jolente De Keersmaeker, Sara De Roo, Aka Moon, Fabrizio Cassol, Stéphane Galland, Michel Hatzigeorgiou, Stijn Bettens, Erwin Sampermans, Peter Verhaegen, Alano Gruarin, Tine Embrechts, Alix Eynaudi, Federica Porello, Liz Kinoshita, Tiago Rodrigues, An D'Huys, Jef Lambrecht, Koen Augustijnen, Jakub Truskowski, Alma Palacios, Vedis Kjartansdottir, Filip Jordens, Claire Dumas, Judith Davis, Mélanie Bestel, Cathy Verney, Simon Bahkouche, Nadir Legrand, Boy Raaijmakers, Paul De Clerck, Erik Morel, Kuno Bakker, Peter Van den Eede, Matthias de Koning e.a.


© 2001-2014 tg STAN / alle rechten voorbehouden |
- Aa - Aa - Aa - print | top