• info
  • credits
  • upcoming
  • images
  • video
  • press
Fri 8 February 2019 20:00
Marseille
Sat 9 February 2019 19:00
Marseille
Wed 20 February 2019 19:00
Brussel
Thu 21 February 2019 20:30
Brussel
Fri 22 February 2019 20:30
Brussel
Sat 23 February 2019 20:30
Brussel
Tue 26 February 2019 20:00
Lorient
Wed 27 February 2019 20:00
Lorient
Thu 14 March 2019 21:00
Bastia
Fri 15 March 2019 21:00
Bastia
Thu 28 March 2019 20:30
Orléans
Fri 29 March 2019 19:30
Orléans
Sat 30 March 2019 18:00
Orléans
Wed 3 April 2019 19:30
Genève
Thu 4 April 2019 19:30
Genève
Fri 5 April 2019 20:00
Genève
Sat 6 April 2019 18:00
Genève
Thu 25 April 2019 20:30
Saint-Brieuc
Fri 26 April 2019 20:30
Saint-Brieuc
Sun 28 April 2019
Berlin
Show past dates
Wed 16 January 2019 !POC! Alfortville

http://lepoc.fr

Thu 10 January 2019 20:30 Théâtre de Rungis

http://www.theatre-rungis.fr/

Fri 28 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Thu 27 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Wed 26 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Tue 25 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Mon 24 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Sun 23 September 2018 17:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Fri 21 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Thu 20 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Wed 19 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Tue 18 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Mon 17 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Fri 14 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Thu 13 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Tue 11 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Mon 10 September 2018 20:00 Théâtre de la Bastille

http://www.theatre-bastille.com/

Sat 1 September 2018 16:00 Dramaten

http://www.dramaten.se/

Fri 31 August 2018 20:00 Dramaten

http://www.dramaten.se/

Fri 25 May 2018 19:30 Théâtre du Bois de l'Aune

http://www.aixenprovence.fr/Bois-de-l-Aune

Thu 24 May 2018 19:30 Théâtre du Bois de l'Aune

http://www.aixenprovence.fr/Bois-de-l-Aune

Fri 18 May 2018 20:00 Le Reflet - Théâtre de Vevey

http://www.lereflet.ch

Thu 17 May 2018 20:00 Le Reflet - Théâtre de Vevey

http://www.lereflet.ch

Tue 15 May 2018 20:30 Le Parvis, Tarbes

http://www.parvis.net/

Mon 14 May 2018 20:30 Le Parvis, Tarbes

http://www.parvis.net/

Tue 8 May 2018 20:00 Théâtre Garonne

http://www.theatregaronne.com/

Mon 7 May 2018 20:00 Théâtre Garonne

http://www.theatregaronne.com/

Sat 5 May 2018 20:30 Théâtre Garonne

http://www.theatregaronne.com/

Fri 4 May 2018 20:30 Théâtre Garonne

http://www.theatregaronne.com/

Thu 3 May 2018 20:30 Théâtre Garonne

http://www.theatregaronne.com/

Wed 2 May 2018 20:00 Théâtre Garonne

http://www.theatregaronne.com/

archief

No upcoming events

« Je hebt een voorstelling als deze drie elementen aanwezig zijn : het woord, de toneelspeler, de toeschouwer.  Dat is al wat je nodig hebt, je hebt niets anders nodig om het mirakel te laten plaatsvinden. » 
 - Ingmar Bergman, Na de repetitie

« We hebben alles met elkaar doorstaan: hartstocht, tederheid, passie, aanstellerigheid, verraad, woede, komiek, walging, liefde, leugens, vreugde, geboorten, donderslagen, maneschijn, meubels, huisraad, jaloezie, grote bedden, smalle bedden, geheime onderkomens, grensoverschrijdingen, goed vertrouwen – er komt nog meer - tranen, erotiek, alleen erotiek, rampen, triomfen, vervelende situaties, grofheden, vechtpartijen, angst, angst, verlangen, eicellen, spermatozoïden, bloedingen, breuken, onderbroeken –er komt nog meer, het is maar het beste op te houden voor de regels vol zijn – impotentie, liederlijkheid, afschuw, de nabijheid van de dood, de dood, zwarte nachten, slapeloze nachten, witte nachten, de muziek, de ontbijten, borsten, lippen, de beelden, draai je om naar de camera en kijk naar mijn hand, ik houd hem rechts van het compendium, huid, honden, de rituelen, de gebraden eend, de walvisbiefstuk, de bedorven oesters, bedrog en geknoei, verkrachtingen, mooie kleren, sieraden, aanrakingen, kussen, schouders, heupen, vreemd licht, straten, steden, rivalen, verleiders, haartjes in de kam, lange brieven, verklaringen, alle lachbuien, het ouder worden, de kwaaltjes, de brillen, de handen, de handen, de handen – nu is de aria afgelopen – de schaduwen, de zachtheid, ik help je, de kustlijn, de zee – nu is het stil. Mijn vaders gouden horloge met het gebarsten glas tikt in zijn doosje op het bureau, het staat op zeven voor twaalf. »
 - Ingmar Bergman, Laterna Magica 

Na Scènes de la vie conjugale en Après la répétition in 2013, keert STAN terug naar het oeuvre van Ingmar Bergman.  De behoefte om dieper in het werk van Bergman te graven wordt gedeeld door Robby Cleiren, die al eerder deel uit maakte van STAN-producties zoals Bedrog, Zomergasten, The Monkey Trial en De Kersentuin. Zijn gezelschap, de Roovers, coproduceert deze nieuwe voorstelling. Voor het eerst wordt samengewerkt met Ruth Becquart, de laatste jaren vooral bekend door haar televisiewerk.

Infidèles baseert zich op het gelijknamige scenario uit 1997 en op 'Laterna Magica', zijn autobiografie, verschenen in 1987.  De voorstelling wil hulde brengen aan Ingmar Bergman als schrijver.  In ‘Infidèles’ gaat Bergman ook zelf in dialoog met zijn personages en wordt de ik-figuur van de schrijver in de voorstelling verwerkt.  Deze zoektocht naar de autobiografische dimensie van zijn werk vervalt niet in voyeurisme, biecht of psychologisering, maar toont aan hoe subtiel en meedogenloos Bergman menselijke verhoudingen blootlegde, waarbij hij zichzelf niet buiten schot hield.

Door een onbevangen theatrale lectuur zullen de scherpzinnigheid en de menselijkheid, de vitaliteit en de humor van Bergmans oeuvre tot uiting komen. Het wordt een ongekunsteld eerbetoon, een liefdesverklaring, een gebaar van respect zonder in idolatrie te vervallen.

tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles

tg STAN & de Roovers - Infidèles

Infidèles in Théâtre Garonne
"Met een enscenering die focust op de lichamen, op de bewegingen en het licht, en met eenvoud en juistheid van de toon, op respectvolle manier de typerende woorden van Bergman laat klinken, geeft dit Vlaams collectief ons altijd het gevoel dat het stuk voor onze ogen wordt gecreëerd en vertelt het op een unieke manier over een banale tragedie van het gewone leven. En wij, we houden nog er steeds zo veel van."
Nicole Clodi, La Dépêche du Midi, 8 mei 2018

Bergmaniaanse (On)trouw
“Je wordt heel snel gegrepen en gepakt door het ongelooflijke spel van de acteurs die luchtigheid en stiltes in de dialogen brengen. Dat noemt Frank Vercruyssen ‘er lucht en ironie inleggen’. Je kan het ook afstandelijkheid noemen. Niets wordt benadrukt of overdreven gespeeld, alles wordt elegant en eenvoudig gezegd. Hartstocht, pijn, de kindertijd en de liefde schemeren door in het stuk. Eenvoudige taferelen uit het leven, loom moderato gespeeld, zonder haast, door deze vier uitzonderlijke acteurs.”
Stéphane Capron, Sceneweb, 11 september 2018

Infidèles naar Ingmar Bergman
“Wat het boeiend en verslavend maakt, is de schijnbare eenvoud van de dialogen.”
Alicia Dorey, Les 5 Pièces, september 2018

Infidèles
“Het is een stuk dat insijpelt en twee dagen later nog altijd door mijn geest spookt.”
Axel Ito, (ceci n'est) Pas une critique, 12 september 2018

Infidèles van tg STAN en de Roovers, naar Ingmar Bergmans scenario Ontrouw en zijn autobiografie Laterna Magica – Festival d’Automne in Parijs
“Spelen ze hun eigen personage of een ander? De grens tussen werkelijkheid en fictie is ijl, alsof er geen scheiding meer bestond tussen de aanwezige fantasieën.”
Véronique Hotte, Hottello, 12 september 2018

Infidèles, voorstelling van tg STAN en de Roovers, naar Ingmar Bergman, in het Théâtre de la Bastille, Festival d'Automne in Parijs
“Het is die bijtende, vlijmscherpe en theatrale schrijfstijl, die meedogenloze ontleding van het overspel en de gevolgen ervan die tg STAN met veel plezier en een intelligente doortraptheid op het toneel brengt. Altijd met die juiste, bewuste en openlijke afstandelijkheid, met de kunst om de theatraliteit aan de kaak te stellen, te kijk te zetten, dat slimme systeem dat de toeschouwer er eigenlijk bij betrekt als aandachtige getuige van een creatieproces, waarbij hij ontdaan wordt van elke empathie zodat ook hij op een afstand blijft van de feiten die uiteengezet worden, om hem voor elk oordeel te behoeden.”
Denis Sanglard, Un Fauteuil pour L'Orchestre, 13 september 2018

Jolente & Frank zijn daar, het nieuwe seizoen begint
“Dat hebben ze vandaag gedaan door te putten uit Bergmans geschriften om Infidèles te brengen, niet trouw aan het gelijknamige scenario van de filmmaker. De spelers herstructureren de teksten die ze samengebracht en herschikt hebben om er hun aparte speelstijl op toe te passen – apart omdat de acteurs een spel van kat en muis spelen met het belichamen van het personage en open kaart spelen tegenover de toeschouwers. Dat kan soms tot vreemde kortsluitingen leiden bij de ‘bijna-abonnees’ op hun voorstellingen.”
Jean-Pierre Thibaudat, Mediapart, 13 september 2018

Infidèles
“Je hebt de indruk dat alles op elk moment kan kantelen. Er is een driehoeksverhouding en vanuit dat scenario ontstaat een buitengewone zwarte komedie die ons naar het melodrama stuwt. Verschrikkelijke scènes kunnen uitmonden in iets komisch, vervuld van zwarte humor. Ik vind dit een voorstelling met een geweldige intensiteit. Uiteindelijk is het een vrij complex stuk en er zit gevoel in.”
France Culture, 17 september 2018

Infidèles, of verwarring in de gevoelens opgezet door Bergman
“Beschut door een speelstijl vol subtiliteit en afstandelijke luchtigheid, indrukwekkend natuurlijk en intens, stellen de Vlaamse acteurs – Jolente De Keersmaeker, Robby Cleiren, Frank Vercruyssen en, voor het eerst, Ruth Becquart – onophoudelijk een innerlijke en menselijke waarheid in vraag die even complex als kwetsbaar is.”
Amaury Jacquet, Publik Art, 17 september 2018

Infidèles 
“Trouw aan de geest van Bergman, met die traagheid, die van wreedheid doordrenkte soberheid, ook die zachte ogenblikken, maken de acteurs de personages – die verscheurd zijn tot in het diepst van hun innerlijk – heel menselijk, zonder over hen te oordelen. Met hun tongval uit het noorden zijn ze levensecht.”
Mathieu Perez, Le Canard Enchaîné, 19 september 2018

Infidèles
“Deze ontleding van dode liefdes volgens de ‘gemaakt echte’ methode van het ‘work in progress’ is natuurlijk geen improvisatie. Met een verbluffend mengsel van stijlen, doorspekt met grappige opmerkingen en komische passages zoals de scène uit Strindbergs Droomspel in een ‘antitheater’-versie, zet ze ook de compleet ingepalmde toeschouwer op het verkeerde been door de grens tussen werkelijkheid, echtheid en fictie, zelfbegoocheling en theatrale illusie te verdoezelen.”
Froggy Delight, september 2018

Infidèles, de zedeloze doorlichting van een liefdesdriehoek
“Het publiek, volledig in de ban van deze uitzonderlijke acteurs met een grote intensiteit, die het echte leven nauwkeurig naspelen, laat zich meeslepen in een chaotische reis door het wezen van de mens.”
L'Œil d'Olivier, 20 september 2018

Théâtre – Infidèles
“Zoals gewoonlijk spelen de Vlaamse acteurs met de afstandelijkheid, nemen ze zichzelf niet al te ernstig, spotten ze met zichzelf en met het theater, herinneren ze ons eraan dat dit alles maar een voorstelling is, dat ze enkel een verhaal vertellen. De scenografie verwijst naar geen enkele specifieke plek. Maar ondanks dat alles, of misschien net daarom, zijn ze sterker dan alle realistische stukken. En bij het verlaten van het theater hebben we het gevoel dat we Markus, David, Isabelle, Marianne echt gekend hebben, maar ook dat we een aangenaam moment beleefd hebben (want al wordt men soms tot tranen toe bewogen, er wordt ook veel gelachen) met de acteurs van tg STAN en de Roovers.”
Pierre Charpilloz, Bande A Part, 23 september

Infidèles, regie tg STAN en De Roovers
“Maar tg STAN en de Roovers gaan verder door de diëgetische muziek te gebruiken als een aaneenschakeling van metaforen. De collectieven scheppen er genoegen in de geluidsband te martelen door hem voortdurend te onderbreken. De acteurs zetten muziek op om ze dan opeens terug af te zetten. Zo wordt voortdurend de gedachte van de breuk opgeroepen, wat bewijst dat niets bij tg STAN ooit bot is (ook al willen ze ons dat doen geloven). En tenslotte: applaus voor het brio van een bepaalde scène waarin de acteurs spotten met de soms betwistbare poses in het hedendaagse theater die sommige knoeiers aannemen, waarmee ze eens te meer bevestigen dat ze gaan voor een theater zonder bluf.”
Alban Orsini, Culturopoing, 24 september 2018

Bergman in Parijs
“Wie tg STAN al kent, is blij een bepaalde manier te herkennen om de ruimte te bezetten, om te tonen hoe theater gemaakt wordt, om afstand te nemen tegenover de personages, om de intrige af te breken door zich eenvoudig om te kleden, meestal met de nodige humor. Door het oorspronkelijke verhaal van begin tot einde in dialogen te gieten, krijgt het soms een verrassende vaudeville-achtige wending, waarin Bergman, de auteur, plaats ruimt voor David, de minnaar, waarin het dramatische opzet oplost in gelach. Maar er ontstaat ook echte emotie, niet alleen via het personage van het kind, verscheurd tussen beide ouders, aangespoord om zelfmoord te plegen samen met de vader, maar ook uit de vertolking ervan door Jolente De Keersmaeker, van een verbijsterende intensiteit.”
Monique Le Roux, En attendant Nadeau, september 2018

In Bergmans bodemloze put
“Als acteurs biedt Bergman ons veel stof omdat zijn werken complex zijn en omdat elk personage een groot aantal mogelijke interpretaties oproept”, vervolgt Frank Vercruyssen. Tijdens de repetities zit het collectief rond de tafel om de intenties van de auteur te bespreken, waarbij ze verschillende vertalingen vergelijken. Jolente De Keersmaeker: “Dat kan snel ontsporen! Als we niet opletten, kunnen we de toeschouwer verliezen of kan het stuk opnieuw een heel eenvoudig verhaal worden. We moeten uitkijken, want we zitten in uiterst subtiele gevoelsregisters.” Op het toneel slaagt het collectief daar uitstekend in, onder meer door de subtiele manier waarop het de toeschouwers erbij betrekt: vaak weet men niet of ze nu tegen het publiek spreken, tegen de andere acteurs, tegen de personages gespeeld door de acteurs of tegen iedereen tegelijk. Dat netwerk van gekruiste manieren van aanspreken maakt tg STAN van nature bergmaniaans."
Guillaume Tion - interview met Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen over Infidèles, Libération, 21 september 2018

Theater van gekwelde zielen
In Parijs is het op dit moment het gezelschap tg STAN dat, in het kader van het Festival d'Automne, twee voorstellingen brengt die ook geïnspireerd zijn op Ingmar Bergman. Ze worden in het Frans gespeeld in het Théâtre de la Bastille, waar het Belgische gezelschap kind aan huis is.
Armelle Héliot, Le Figaro, 5 september 2018 

Bergmans hartstochten in de rollenspellen van twee Belgische collectieven
"Ruth Becquart (Marianne), Robby Cleiren (de echtgenoot), Jolente De Keersmaeker (het kind) en Frank Vercruyssen zijn geweldig. Met het meesterschap dat hen eigen is, geven ze zich volledig over aan dit rollenspel dat niet louter vormelijk is, maar integendeel de complexiteit blootlegt van de gevoelens van deze mensen die elkaar beminnen en kwetsen tot de dood. En uiteindelijk is het inderdaad de emotie die overwint, zonder dat er ooit naar gehengeld werd."
Fabienne Darge, Le Monde, 14 september 2018

Festival d'Automne: het ballet van dorre bladeren van Infidèles
"In een licht en handelbaar decor dienen de vier acteurs Ingmar Bergmans tekst op een prachtige manier. Met een voortdurend toenemende intensiteit, waarin de kunstig onderhouden loomheid de toeschouwer op het verkeerde been kan zetten, laten ze de snedige replieken van de Zweedse toneelschrijver en realisator goed uitkomen. Sommige ervan zijn ontleend aan zijn autobiografie Laterna Magica. Ze onthullen de bitterzoete humor en de menselijkheid die verborgen gaan achter de façade van wreedheid en ironie.
Wat begon als een stuk van Feydeau onder verdoving wordt gaandeweg een intiem drama waarin wonden opnieuw worden opengereten, dat van de personages marionetten van de liefde maakt, heen en weer geslingerd tussen het morele keurslijf en het grote leugenachtige spel van de gevoelens. Op de noten van Brahms en Mozart ontvouwt zich een ballet van verdorde bladeren. Het Festival d'Automne kon amper een meer toepasselijk stuk vinden om mee te openen."
Vincent Bouquet, Les Echos, 13 september 2019

 

 

 

 

 

tekst Ingmar Bergman, vertaling Vincent Fournier
van en met Ruth Becquart, Robby Cleiren, Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen
productie STAN en de Roovers
kostuums An D'Huys
lichtontwerp Stef Stessel
coproductie Festival D’Automne (Paris), Théâtre de la Bastille (Paris), Théâtre Garonne (Toulouse)

tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles
tg STAN & de Roovers - Infidèles