• info
  • réalisation
  • calendrier
  • photos
  • vidéo
  • presse
Pas de performances
Afficher les dates de représentations passées
ven 9 février 2018 20:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

jeu 8 février 2018 20:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

mer 7 février 2018 20:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

mar 6 février 2018 20:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

lun 5 février 2018 20:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

ven 2 février 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

jeu 1 février 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

mer 31 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

mar 30 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

lun 29 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

sam 27 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

ven 26 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

jeu 25 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

mer 24 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

mar 23 janvier 2018 21:00 Théâtre de la Bastille, Paris

http://www.theatre-bastille.com/

sam 13 janvier 2018 19:00 Théâtre Saint-Gervais

http://www.saintgervais.ch/

ven 12 janvier 2018 20:30 Théâtre Saint-Gervais

http://www.saintgervais.ch/

jeu 11 janvier 2018 19:00 Théâtre Saint-Gervais

http://www.saintgervais.ch/

archief

Pas de performances

Een voorstelling gebaseerd op ‘Slaap, kindje, slaap’ van Jon Fosse en ‘Een stuk plastiek’ van Marius Von Mayenburg.

Jon Fosse (Haugesund, Noorwegen, 1955) is een van de bekendste en meest opgevoerde auteurs uit Scandinavië.  Zijn stukken worden over de hele wereld gespeeld.  ‘Slaap, kindje, slaap’ is een kleinood.  Het stuk is erg representatief voor de stijl en aanpak van Fosse : afgekalfde dialogen waarbij het ritme en de klank vóór de betekenis komen, uitgebeende zinnen met een onderliggende poëzie en emotionele spanning die de toeschouwer tegelijk opsluiten en ruimte geven, destabiliseren en troosten.

‘Een stuk plastiek’ is het meest recente stuk van Marius von Mayenburg (Munich, °1972), sinds 1999 dramaturg en toneelauteur in residentie bij de Berliner Schaubühne am Lehniner Platz.  Het is geschreven als een komedie met de theatrale structuur van een conventioneel boulevardstuk, maar dan met een stevige hoek af…

De centrale verhaallijn is eenvoudig :  de overwerkte Ulrike en haar man Michael, een links-liberaal, milieu- en politiek bewust koppel, althans in theorie, nemen Jessica in dienst om het huishouden te doen en voor hun vroeg puberende zoon te zorgen.  De aanwezigheid van Jessica heeft op verschillende niveaus een invloed op de realiteit van deze familie.  De idealen van tolerantie en breeddenkendheid worden aan het wankelen gebracht, goede bedoelingen worden ontmaskerd en blijken futiele pogingen te zijn om de onderliggende vooroordelen te ontkennen, de steriele realiteit van het koppel wordt blootgelegd.  Daar komt nog bij dat de conceptuele kunstenaar Haulupa voortdurend opduikt en als een horzel het familie-ideaal probeert te ontwrichten.  Het resultaat is een boosaardige komedie, die onze visies en meningen over familie, kunst en maatschappij deskundig op de helling zet.  Marius von Mayenburg legt pijnlijk accuraat en expliciet de vinger op de wonde van onze eerste-wereld dilemma’s en problemen…

“Ik begrijp zo weinig. En hoe meer de jaren voorbijgaan hoe minder ik begrijp. Dat is waar. Maar het tegendeel is evenzeer waar, hoe meer de jaren voorbijgaan hoe meer ik begrijp. Ja, het is even waar dat ik na verloop van jaren veel begrijp, zoveel dat ik er bijna bang van word. Het feit is dat ik ontmoedigd word door hoe weinig ik begrijp en bijna angstig word door hoeveel ik begrijp. Hoe komt het dat dat allebei waar is, dat ik tegelijkertijd minder en minder en meer en meer begrijp?” (Jon Fosse, ‘Waarom ik schrijf’)

Ik probeer altijd te schrijven over dingen die me irriteren.  Ik probeer te schrijven over dingen die ik ken.’ (Marius Von Mayenburg)

Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN

quoi-maintenant trailer

Tg STAN, théâtre flamand passé au français
Frank Vercruyssen op RTS over Quoi/Maintenant, 9 januari 2018

A Genève, le tg STAN va secouer les consciences
Jolente De Keersmaeker over Quoi/Maintenant in Le Temps, 10 januari 2018

Reflets d'ors dans un miroir belge
Katia Berger, Tribune de Genève, 15 januari 2018

Le Nouveau Rendez-Vous
Frank Vercruyssen praat met Laurent Goumarre, 22 januari 2018

Feesten met de bobo’s
"Het Vlaamse toneelgezelschap tg Stan is regelmatig op de bühne van het Théâtre de la Bastille te bewonderen. Nu zijn ze terug in Parijs met een meedogenloze komedie, waarin alle pijlen gericht worden op de bobo’s en die de raadselachtige titel “Quoi/Maintenant” draagt. Het wordt gebracht zoals we van tg Stan gewend zijn: zonder speciale mise en scène en zonder franje. Alles draait om het spel van de acteurs.”
Rue du Théâtre, 25 januari 2018

tg STAN maakt korte metten met onze maatschappijvisie
“De door ‘Een stuk plastic’ geïnspireerde scènes zijn vaak grappig en soms ronduit hilarisch. tg Stan weet alles wat er gespeeld wordt met een grote naturel te brengen en alles wat zorgvuldig gescript is te laten lijken op pure improvisatie. Van dolkomisch wordt er geswitcht naar meer dramatisch, wanneer het falen van een gezin wordt ontleed en blijkt dat er onder het laagje sociaal vernis een diepgeworteld onbehagen schuilt, waarbij het complete verval slechts een kwestie van tijd is. Afgezien van enkele kleine tekstuele aarzelingen - die gaan er met de tijd wel uit - bewijst het Vlaamse gezelschap dat het nog altijd toonaangevend toneel brengt.”
Vincent Bouquet, Sceneweb, 26 januari 2018

Scènes uit het dagelijks leven van de bobo’s
“Jon Fosse heeft een poëtisch bommetje losgelaten dat verder nergens toe zal leiden, aangezien wij als mens niets voorstellen. Wel werpt zijn werk steeds bitterder vragen en herhaalde twijfels op bij de acteurs, terwijl zij surfen op de branding van geridiculiseerde angsten. Bij dit soort voorstellingen laten de acteurs van tg Stan de concurrentie mijlenver achter zich, goochelend met woorden zoals Neymar doet met een voetbal.”
Jack Dion, Marianne, 26 januari 2018

"Quoi/Maintenant": tg STAN in het offensief tegen de valse schijn
“Theatercollectief tg STAN kent zijn gelijke niet en trekt alle registers open in een combinatie van dramatische diepgang en bijtende lichtheid. Gewaagd is de mix van een tekst van Jon Fosse en een stuk van Marius von Mayenburg in hun stuk “Quoi/Maintenant” zeker. tg Stan geeft er hun talent nog een extra dimensie mee.”
Vincent Bouquet, Les Echos, 26 januari 2018

Quoi / Maintenant, voorstelling van tg Stan in het Théâtre de la Bastille
“tg Stan is nooit meer in zijn element dan in deze excentrieke borderline-setttings, die al gauw in duigen vallen en die het op magistrale wijze en met zichtbaar plezier ontmantelt. Dankzij dit vermogen, noem het gerust gemak, hoeven de acteurs nooit te overdrijven, ook niet in hysterie. Ze lijken er niet te raken, hun grenzen nog te verkennen of naar hun tekst te zoeken of die zelfs compleet - echt of gespeeld? - te vergeten, zoals die avond, toen zij de brochure erbij moesten nemen, en daarna weer verder speelden met een lach die meteen oversloeg op de zaal. Dat is natuurlijk een manier om het theatrale te laten varen. Zo zetten zij op de bekende manier een stapje opzij om het publiek in te pakken en naar hun pijpen te laten dansen en mee te voeren naar de kern van het stuk, daar waar het echt om draait, met niets dan rake worden. "
Denis Sanglard, Un Fauteuil Pour l'Orchestre, 26 januari 2018

“QUOI / MAINTENANT”:  HET ANTIBURGERLIJKE BURGERLIJK THEATER VAN TG STAN
“De actrices en acteurs van tg Stan zijn bijzonder grappig. Maar bij elke (schater)lach vraag je je af of je eigenlijk niet zou moeten huilen. Die schuldige aarzeling, die je tijdens Quoi/Maintenant voortdurend voelt, komt doordat het gezelschap vrijwel systematisch zijn trouwste publiek - de intellectuele bourgeois - opvoert. De roestige, wankelende stemmen die zij laten horen, zijn in feite de onze. Met tg Stan lach je niet. Ze zijn eerder te vrezen.”
Simon Gerard, Toute la culture, 26 januari 2018

Quoi/Maintenant (Jon Fosse / Marius von Mayenburg / tg STAN / Théâtre de la Bastille)
“Je verbaast je toch altijd weer (...) over de teksten die het gezelschap kiest (...) over het vrije en zo natuurlijke spel.”
Axel Ito, (ceci n'est) Pas une critique, 27 januari 2018 

"Quoi/Maintenant", een briljante satire over de bobo familie
“De toneelacrobatiek van het collectief tg Stan baadt in een bijtende harmonie. Ze klauwen, maar vallen niet aan. Ze gaan tot op het bot, maar ze laten je wel lachen. De sociale ravage vindt plaats met als grondslag een discussie over de kunst, de verwoesting binnen het koppel zichtbaar met een glas witte wijn in de hand, de triestheid van het kind gladgestreken onder de nagellak en de huichelarij van een eigentijdse kunstvorm treden de werkelijkheid met de voeten. Het opvallend jonge publiek vermaakt zich en kijkt elkaar aan. Het jubelt en vraagt zich in de feestelijke sfeer af waar dit alles in feite voor staat. Quoi/Maintenant heeft ontegenzeggelijk een bepaalde wreedheid. Je herkent accenten van een moderne Labiche, die een heerlijk bijtende dimensie krijgt dankzij het bijzondere talent van tg Stan.”
Emilie Darlier, Artistik Rezo, 27 januari 2018

Klassenstrijd in een beschermde omgeving
“Met tg Stan is niets wat je ervan verwacht. Zij beheersen de kunst van de mystificatie tot in de puntjes.  Ze laten je geloven dat ze improviseren, dat ze op hun naturel spelen. Ze lijken de tijd op het toneel te rekken en het ritme te breken om het opnieuw uit te vinden. Ze spelen conventies met een vrolijke saamhorigheid tussen de acteurs en hun publiek. Met deze mix van talent en durf halen zij het allerbeste uit de bijtende sociale komedie van Mayenburg, die al vanaf de proloog een tragische en existentialistische dimensie aanneemt.”
Corinne Denailles, WebThéâtre, 28 januari 2018

Quoi/Maintenant van Jon Fosse en Marius von Mayenburg
“Grappig, bijtend en wreed naar believen. Van deze tg Stan zou je graag nog meer te zien krijgen.”
Alicia Dorey, Les 5 pièces, 29 januari 2018

Quoi/Maintenant
“Met grote bevlogenheid bouwt het Vlaamse theatercollectief tg Stan bruggen tussen deze stukken en doet dat met een grappigheid en een gevoel die onvermoede dimensies opleveren. Verbluffend!”
Mathieu Perez, Le Canard Enchaîné, 31 januari 2018

De kroniek van Fabienne Pascaud
“Het is niet zo eenvoudig om het publiek van zijn stuk te brengen, het te laten lachen wanneer het geen grap vermoedt of het te ontroeren door de lolbroek uit te hangen. Het Vlaamse gezelschap tg Stan doet dat al sinds 1989 op een briljante manier. Het zet daarbij uitsluitend in op het spelplezier, de dwaasheid van de acteur en de maniakale zorg om de taal. Van een werkwoord weten ze zelfs een levend lichaam te maken, het ultieme personage.” 
Fabienne Pascaud, Télérama, 1 februari 2018

tg Stan en de bobo’s
“Wat een uitstekend idee: dezelfde acteur (de geniale Damiaan de Schrijver) speelt de rol van de jongen van 12 die te groot is voor zijn leeftijd - hangende schouders, futloos loopje -  én die van de arrogante kunstenaar die een burn-out tegemoet gaat. Elke scène, die alleen maar satirisch bedoeld kan zijn, wordt honderdvoudig uitvergroot door de extravagantie van de acteurs.”
Anne Diatkine, Libération, 1 februari 2018

tekst 'Dors mon petit enfant' van Jon Fosse vertaald door Terje Sinding en 'Pièce en plastique' van Marius von Mayenburg vertaald door Mathilde Sobottke
van en met Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver, Els Dottermans en Frank Vercruyssen 
lichtontwerp Thomas Walgrave 
kostuums An D'Huys
productie en techniek tg STAN

Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN
Quoi/Maintenant_tg STAN