In het voorjaar van 2019 presenteert STAN 10 producties, waaronder twee nieuwe creaties en een première voor België.

Voor de nieuwe productie Hitchcock/Truffaut (werktitel) begeven Damiaan De Schrijver, Bert Haelvoet en Matthias de Koning zich op het domein van de film. Waar komen film en theater elkaar tegen? Waar botsen ze en waar versterken ze elkaar? Divers bronmateriaal zoals interviews die Alfred Hitchcock gaf aan onder meer François Truffaut en Andy Warhol vormt het vertrekpunt van de voorstelling. Na proefvoorstellingen in Antwerpen, zal de première in juni plaatsvinden in kc Nona in Mechelen. 

Anne Teresa en Jolente De Keersmaeker creëren in juni Somnia: een locatievoorstelling in de bossen van het kasteel van Gaasbeek. Een groep van 44 dansers, laatstejaarsstudenten van P.A.R.T.S., verkent dans als een spel met de natuurlijke omgeving. De verhaallijnen komen uit Shakespeare’s Midzomernachtsdroom en de novelle Somnium van astronoom Johannes Kepler. De voorstelling gaat in première op het Kunstenfestivaldesarts. 

Infidèles toert vanaf januari door Frankrijk, kent in februari haar Belgische première en houdt in april halte in Genève. In deze coproductie met de Roovers verweven Ruth Becquart, Robby Cleiren, Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen het gelijknamige scenario van Ingmar Bergman met fragmenten uit zijn autobiografie Laterna Magica en komen zo tot een gelaagd spel tussen acteur en personage, enscenering en werkelijkheid. 

Het eind 2018 gecreëerde Eg er vinden, Ik ben de wind - een coproductie met Maatschappij Discordia - speelt in januari in Utrecht en Haarlem. Damiaan De Schrijver en Matthias de Koning delen de scène in deze dialoog van de Noorse toneelauteur Jon Fosse, een existentieel en expliciet verzonnen spel dat op een imaginaire boot plaatsvindt. 

Van februari tot mei toert The way she dies in Frankrijk, België, Zwitserland en Portugal. De coproductie met het Portugese Teatro Nacional D. Maria II uit 2017, geschreven door Tiago Rodrigues, vertrekt vanuit Tolstojs Anna Karenina en toont hoe literatuur ons leven kan veranderen. De ontmoeting tussen de Portugese acteurs Isabel Abreu en Pedro Gil en hun Belgische tegenspelers Jolente De Keersmaeker en Frank Vercruyssen, levert een drietalige voorstelling op. 

La Cerisaie, de Franstalige versie van Tsjechovs laatste en meest enigmatische stuk De Kersentuin, werd in 2015 gecreëerd en bleef de afgelopen seizoenen op het repertoire. In januari is de voorstelling met o.a. Evgenia Brendes, Lukas De Wolf, Evelien Bosmans, Tessa Friedrich, Scarlet Tummers en Haider Al Tamimi op verschillende plekken in Frankrijk te zien. 

Quartett van Heiner Müller, de eerste coproductie tussen dansgezelschap Rosas en STAN uit 1999, is na twintig jaar terug in België te zien in het Kaaitheater in Brussel. Terwijl de wereld op het punt staat in te storten, voeren een man (Frank Vercruyssen) en een vrouw (Cynthia Loemij) een bijtende dialoog en zoeken het spanningsveld op tussen woord en beweging. 

Trahisons, Harold Pinters verhaal over een driehoeksverhouding, speelt in maart in Lorient waar ook Infidèles wordt gepresenteerd: een tweeluik over (zelf)bedrog en (on)trouw. 

De polycoproductie atelier ontleedt op absurd-dadaïstische wijze het creatieproces van de kunstenaar en is in april nog te zien in de Comédie de Genève. 

We sluiten het seizoen af met Poquelin II. Na de premièrereeks in Toneelhuis eind 2017, is de voorstelling er in juni opnieuw te zien. 

Frank Vercruyssen geeft dit voorjaar ook les aan de Theateracademie van Oslo en La Manufacture in Lausanne.