• info
  • réalisation
  • calendrier
  • photos
  • presse
ven 29 octobre 2021 20:00
Antwerpen
sam 30 octobre 2021 20:00
Antwerpen
dim 31 octobre 2021 20:00
Antwerpen
mer 1 décembre 2021 20:30
Brussel
jeu 2 décembre 2021 20:30
Brussel
sam 4 décembre 2021 19:00
Oostende
mer 15 décembre 2021 20:00
Amsterdam
jeu 16 décembre 2021 20:00
Amsterdam
Afficher les dates de représentations passées
ven 8 octobre 2021 20:30 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

jeu 7 octobre 2021 20:30 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

mer 6 octobre 2021 20:30 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

ven 24 septembre 2021 MALPERTUIS

http://www.malpertuis.be

mar 21 septembre 2021 STUK Kunstencentrum

https://www.stuk.be/nl

sam 11 septembre 2021 20:30 kunstencentrum nona

http://www.nona.be/

sam 5 juin 2021 20:00 Toneelhuis

https://toneelhuis.be

ven 4 juin 2021 20:00 Toneelhuis

https://toneelhuis.be

jeu 3 juin 2021 20:00 Toneelhuis

https://toneelhuis.be

mer 2 juin 2021 20:00 kunstencentrum nona

http://www.nona.be/

mar 1 juin 2021 20:00 kunstencentrum nona

http://www.nona.be/

ven 21 mai 2021 MALPERTUIS

http://www.malpertuis.be

jeu 20 mai 2021 CC De Grote Post

http://www.degrotepost.be

ven 7 mai 2021 20:30 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

jeu 6 mai 2021 20:30 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

mer 5 mai 2021 20:30 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

ven 2 avril 2021 De Brakke Grond

https://www.brakkegrond.nl/

jeu 1 avril 2021 De Brakke Grond

https://www.brakkegrond.nl/

mer 31 mars 2021 De Brakke Grond

https://www.brakkegrond.nl/

mer 10 février 2021 kunstencentrum nona

http://www.nona.be/

mar 9 février 2021 kunstencentrum nona

http://www.nona.be/

sam 6 février 2021 Cultuurcentrum Gildhof, Tielt

http://www.tielt.be

jeu 4 février 2021 STUK Kunstencentrum

https://www.stuk.be/nl

mer 3 février 2021 STUK Kunstencentrum

https://www.stuk.be/nl

ven 22 janvier 2021 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

jeu 21 janvier 2021 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

mer 20 janvier 2021 CAMPO

http://www.campo.nu/nl

archief

Pas de performances

Voor deze voorstelling vroeg choreograaf Jérôme Bel aan actrice Jolente de Keersmaeker (tg STAN) niet zoals gewoonlijk om rollen uit het theaterrepertoire te spelen, maar stukken uit de moderne dans. Jérôme Bel is er namelijk van overtuigd dat bepaalde 20ste-eeuwse choreografieën even veelzeggend en belangrijk zijn als de meest betekenisvolle theaterteksten.

Het uitvoeren van dit dansmateriaal gebeurt dus op het snijvlak van dans en theater, van choreografie en taal, van beweging en woorden, van lichaam en verbeelding.

Vermits Jolente De Keersmaeker geen danseres is, wordt alle vormelijkheid die gebruikelijk is in de dans overboord gegooid zodat de actrice haar verbeeldingskracht kan laten spreken. Zo ruimt vorm plaats voor betekenis, uiterlijke kenmerken voor verinnerlijking, uitbeelding voor ervaring, het spektakel voor de gebeurtenis.

 

tg STAN Jérôme Bel Dans voor actrice - Jolente De Keersmaeker
tg STAN Jérôme Bel Dans voor actrice - Jolente De Keersmaeker
tg STAN Jérôme Bel Dans voor actrice - Jolente De Keersmaeker
tg STAN Jérôme Bel Dans voor actrice - Jolente De Keersmaeker
tg STAN Jérôme Bel Dans voor actrice - Jolente De Keersmaeker
tg STAN Jérôme Bel Dans voor actrice - Jolente De Keersmaeker
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)
Dans voor actrice (Jolente De Keersmaeker)

"Dans voor actrice legt een plezier, vrijheid, emotionele overgave en intensiteit bloot die je maar weinig in dans ziet."
"Memorabel is de sleutelscène uit Café Müller (1978) met de slaapwandelende Pina Bausch die De Keersmaeker hier poedelnaakt heruitvoert. Waar bij Bausch de expressie vooral in haar lange, ranke lichaam zat, speelt de hele dans zich bij De Keersmaeker af in het gezicht - een plek die in veel dansvoorstellingen nochtans neutraal blijft."
"Prachtig in zijn eenvoud is de Prélude (1905) van Isadora Duncan op Chopin. Aan elke beweging koppelt de actrice een woord dat ooit de inspiratie vormde voor de dans. [...] Taal en lichaam, het is een schijnoppositie die bij uitstek de toneelspeler kan overbruggen."

De Standaard ***, De verborgen dansziel van Jolente De Keersmaeker, Charlotte De Somviele, 23 september 2021

 

"Jérôme Bel had met ‘Dans voor actrice’ een precies plan voor ogen: door actrices fragmenten van historisch belangrijke choreografieën te laten uitvoeren wilde hij de affectieve en emotionele onderstroom ervan laten oplichten. Acteurs hebben daar nu eenmaal meer oog voor, dacht hij. Hij kreeg van Jolente echter veel meer dan hij wellicht zelf verwacht had."
"Butoh is geen specifieke techniek, maar een houding van extreme overgave, ook fysiek. Hoe ze het klaarspeelde weet ik niet, maar De Keersmaeker treft die toon hier exact. Dat is ZEER ongewoon, want haast nooit brengen butoh-imitaties dat soort intensiteit over."

Pzazz, Dans door de blik van een actrice, Pieter T'Jonck, 23 september 2021

 

"Dit alles resulteert in een aangename voorstelling, met een zekere vrijheid en een fijne band tussen speler en publiek, die bijna samen onder een hoedje spelen ten opzichte van de choreograaf."

Etcetera, Dansen zonder danseres te willen zijn, Kristof Van Baarle, 27 september 2021

 

Jolente De Keersmaeker was te gast bij Chantal Pattyn in Pompidou op Klara. 

De voorstelling Dans voor actrice is een concept van de Franse choreograaf Jérôme Bel. Tijdens het interview vertelt Jolente onder meer over de bijzondere samenwerking met Jérôme Bel en over hun intuïtieve manier van werken.
Chantal Pattyn merkt op hoe je tijdens het vertellen van het programmablad niet enkel naar de actrice kijkt, maar ook naar Jolente De Keersmaeker die op dat moment over zichzelf vertelt. Volgens Pattyn "een typische Jérôme Bel streek". 
Tijdens het gesprek komen verschillende momenten uit de voorstelling aan bod waaronder de grote indruk die de interpretatie van het werk van Kazuo Ohno naliet ("crazy!"), de manier waarop op muzikaal vlak verschillende werelden samenkomen en het beeld van een actrice die tot het uiterste gaat. 

Beluister hier het volledige gesprek. 

Klara, Pompidou, 20 september 2021

 

"Het sterkst van al vinden we haar ode aan Kazuo Ohno en ook haar vader. In volledige stilte toont ze haar open mond, haar tong, en trekt ze zo met haar ogen zodat ze que mimier moeiteloos een oud mannetje weet op te roepen. Grandioos is dat."

Concertnews ***1/2, Recensie Dans voor actrice, Bert Hertogs, 11 september 2021

 

concept Jérôme Bel
met Jolente De Keersmaeker
productie tg STAN
coproductie R.B. Jérôme Bel, tg STAN, CAMPO
première 27 januari 2021, Campo, Gent

foto's (c) Herman Sorgeloos